İçindekiler

Amasya Gezi Rehberi 3. Yazı

Türkiye’nin Outdoor Sayfası olarak özellikle outdoor turizminde büyük eksiklik olarak gördüğümüz illerin tek tek tanıtımı, illerde yapılabilecek outdoor aktiviteleri, outdoor ürün satan firmalar, kamp alanları, doğal güzellikler, yürüyüş rotaları gibi bütün bilgileri içeren bir yazı dizisine başladık.

Bu yazı dizimizde bulunduğunuz veya tatil amaçlı gittiğiniz ilde öncelikle yapabileceğiniz doğa aktivitelerinin, aktivite bölgelerinin, kamp alanlarının, tarihi ve turistik mekanların tam ve en geniş listelerini oluşturup okuyucumuzun kullanımına sunuyoruz.

Özellikle kampçılardoğa severler, karavancılardoğa tatilcileri, macera turizmikültür turizmi ve outdoor ekstrem sporları yapanlar için en çok aranan bilgileri derlemeye gayret gösteriyoruz.

Listede gördüğünüz eksiklikleri ve eklenmesini istediğiniz bilgileri iletişim sayfamızda bulunan kanallardan bize ulaştırabilirsiniz.

Amasya’da bulunan tarihi turistik ve doğal yerlerin listesi ve tanıtımı, Amasya kamp alanları, Amasya mutfağını oluşturan lezzetler için aşağıdaki yazılarımıza göz atın.


AMASYA’DA KÜLTÜR SANAT

Bu yazımızda aşağıdaki konu başlıklarda detaylı bilgiler vereceğiz. Yazımızın temel kaynağı internet siteleri ve kültür sanat sayfalarıdır.

Amasya Kültür ve Sanat
  • Amasya’da Bulunan Müzeler ve Ören Yerleri
  • Amasya’da Bulunan Tarihi Yapılar
  • Amasya Efsaneleri
  • Amasya Festivalleri
  • Amasya Yöresel Deyimleri
  • Amasya Yöresel Ağzı
  • Amasya Halk İnançları
  • Amasya Yöresel Bilmeceleri
  • Amasya Yöresel Yöresel Halk Oyunları
  • Amasya Yöresel El Sanatları
  • Amasya Yöresel Evlenme Adetleri
  • Amasya Türküleri
  • Amasya Kültürel Etkinlikleri
  • Amasya Yöresel Giyimi

Amasya Kısa Tanıtım:

Eskiçağda bir çok Anadolu şehrinin kurucu (KTICIC) tanrısı veya kahramanının olduğu bilinmektedir. Bu mitolojik kuruluş Amasya için de geçerlidir.

Amasya Kültür ve Sanat

Roma İmparatoru Septimius Severus (M.S. 193-211) dönemine ait bir Amasya sikkesi üzerinde yer alan ERMHC KTICAC THN POLIN yazıtından hareketle Hermes’in Amasya kentinin kurucu tanrısı olduğu kabul edilmektedir.

Bu kısa açıklamadan sonra Amasya adının tarihçesine gelecek olursak; Hitit belgelerine göre Amasya’nın bilinen ilk adının Hakmiş [Khakm(p)is] olduğu sanılmaktadır. Bu isimin Perslerin Amasya’yı fethine kadar devam ettiği değerlendirilmektedir.

Amasya, Amasya ilinin merkez şehridir. 2020 itibarıyla Amasya (merkez ilçe) 147.266 nüfusa sahiptir.

Amasya Kültür ve Sanat

Orta Karadeniz Bölümü’nde yer alır. Anadolu’nun eski yerleşim alanlarından biridir. Hititlerden başlayarak çeşitli uygarlıkların merkezi olmuştur. Kentin bilinen en eski adı, söylendiği biçimi ile günümüze kadar hiçbir değişikliğe uğramadan gelen Amasya’dır. Eski kayıtlarda ve buluntularda Amesseia – Amacia – Amaccia ismi okunmaktadır. Amasya isminin açık bir şekilde okunduğu, Pers, Pontos ve Roma İmparatorluğu dönemlerinde ticarette kullanılan gümüş ve bronz sikkeler (paralar) üzerinde görmek mümkündür.

Bazı sikkeler üzerinde Amaccia veya Amacia isimlerine rastlanılmaktadır. Amasya’nın fethinden önce ve sonrasında da Türkler, Amasseia’yı veya Amaccia, Amacia Türkçede söylendiği gibi Amasya yapmışlardır.

Tahminen MÖ 60 ve MS 19. yıllarda Amasya’da doğduğu bilinen ve Coğrafya ilminin mucidi olarak tanınan Strabon, yazdığı ünlü coğrafya kitabında Amasya’dan Amasseia olarak söz etmektedir.


Amasya’da Bulunan Müzeler ve Ören Yerleri

Amasya Kültür ve Sanat
  • Amasya Müzesi
  • Saraydüzü Kışla Binası Milli Mücadele Müzesi ve Kongre Merkezi
  • Hazeranlar Konağı (Etnoğrafya Müzesi)
  • Amasya Kalesi
  • Şehzadeler Müzesi
  • Alpaslan Müzesi
  • Kral Kaya Mezarları
  • Ferhat Su Kanalı
  • Maket Amasya
  • Sabuncuoğlu Tıp ve Cerrahi Tarihi Müzesi
  • İmaret Kültür Merkezi
  • Şeyh Hamdullah Yazı Tarihi Ve Hüsn-İ Hat Müzesi
  • Ferhat İle Şirin Aşıklar Müzesi
  • Hamamözü Hamit Kaplan Müze Evi

Amasya’da Bulunan Tarihi Yapılar

Amasya Tarih, Kültür ve Sanat
  • Sultan II. Bayezid Külliyesi
  • Burmalı Minare Camii
  • Gökmedrese Camii
  • Gümüşlü Camii
  • Bayezid Paşa Camii
  • Yörgüç Paşa Camii
  • Sofular Camii
  • Şirvanlı Azeriler Camii
  • Fethiye Camii
  • Haliliye Medresesi
  • Abide Hatun Camii
  • Halifet Gazi Kümbeti
  • Torumtay Türbesi
  • Bimarhane (Darüşşifa)
  • Ezine Han
  • Merzifon Taşhan
  • Merzifon Bedesten
  • Merzifon Bozacı Camii
  • Mehmet Paşa Cami
  • Merzifonlu Kara Mustafa Paşa Camii
  • Çelebi Sultan Mehmet (Medrese Önü) Camii
  • Bedesten ve Saat Kulesi
  • Gümüş Yeni (Maden) Cami
  • Yörgüç Rüstem Paşa Camii
  • Yukarı (İsmail Şirvani) Türbesi
  • Alçak Köprü
  • Amasya Taşhan
  • Ayas Ağa (Küçük Ağa) Medresesi
  • Kapı Ağa (Büyük Ağa) Medresesi

Amasya’nın Kültürel Özellikleri Ve Değerleri

Amasya’nın Kültürel Özellikleri ve Değerleri, doğal güzellikleri ve tarihi dokusu birçok insanı kendisine hayran bırakmayı başarmıştır.

Amasya Kültür ve Sanat

Amasya’nın kültürel özellikleri ve değerleri, yöresel kıyafetleri, türküleri, halk oyunları, gezilecek ve görülecek yerleri gibi birçok detaya bu yazımızdan ulaşabileceksiniz. Son dönemlerde yapılan restorasyon çalışmaları ile birlikte tarihi mimarisi ile de oldukça göz dolduran Amasya birçok kişiyi kendisine hayran bırakmayı başarmıştır. Sizlerde Amasya ilimizde dair bilgi almak ve merakınızı gidermek istiyorsanız başlıklar ve özet halinde bilgilere ulaşabilirsiniz. Peki, Amasya’nın kültürel özellikleri ve değerleri nelerdir? 

Amasya Kültürel Etkinlikleri (2021 Yılı)

Valilik Etkinlikleri’nin güncel hali için şu adrese bakabilirsiniz: (http://www.amasya.gov.tr/etkinlikler)

Amasya Kültür ve Sanat
Etkinlikler
AdıYeriBaşlama TarihiBitiş Tarihi
Bayrak KoşusuMerkez09 Mayıs10 Mayıs
Ziyaret Kasabası Yayla ŞenliğiZiyaret27 Mayıs27 Mayıs
Merzifon HaftasıMerzifon08 Temmuz10 Temmuz
Uluslar arası Atatürk Kültür ve Sanat HaftasıMerkez12 Haziran22 Haziran
Beden Köyü Derneği Yayla ŞenlikleriGümüşhacıköy25 Haziran25 Haziran
Ali Pir Civan Kültür, Sanat ŞenlikleriGümüşhacıköy Sarayözü02 Temmuz02 Temmuz
İmirler Köyü Niyazbaba ŞenlikleriGümüşhacıköy09 Temmuz09 Temmuz
Garip Hafız’ı Anma GünüGümüşhacıköy Gümüş16 Temmuz16 Temmuz
Kaba-Oğuz Köyleri Yayla ŞenlikleriGümüşhacıköy21 Temmuz23 Temmuz
Tarihi İpekyolu Kültürel EtkinlikleriMerkez23 Temmuz23 Temmuz
Karasavul Köyü Yayla ŞenliğiTaşova29 Temmuz30 Temmuz
Gürsu Köyü Yayla ŞenliğiTaşova29 Temmuz30 Temmuz
Yayla ŞenliğiTaşova Destek5 Ağustos6 Ağustos
Çakırsu Köyü Yayla ŞenliğiTaşova13 Ağustos14 Ağustos
1 Eylül ŞenlikleriSuluova1 Eylül1 Eylül
Piribaba Kültür ve Sanat ŞenliğiMerzifon9 Eylül10 Eylül
Taşova Bamya FestivaliTaşova16 Eylül17 Eylül
Yöresel Cafer Dede Kültürel EtkinlikleriMerkezUygur17 Eylül17 Eylül
Erkonaş Baba Kültür ve Sanat EtkinlikleriMerkez Yassıçal17 Eylül17 Eylül
Hamamözü Geleneksel Karakucak GüreşleriHamamözü23 Eylül24 Eylül
Amasya Protokolü Anma EtkinlikleriMerkez20 Ekim22 Ekim
Amasya Kültür ve Sanat

Amasya’nın Kültürel Özellikleri

Amasya Kültür ve Sanat

Amasya’nın kültürel özellikleri denilince ilk akla gelenler Amasya Elması, Borabay Gölü, Amasya Kalesi, Kral Kaya Mezarları, Ahşap Amasya Evleri, Darüşşifa ( Akıl hastalarının müzik ve su sesiyle tedavi edildiği ilk yer ) olsa da Şehzadeler Şehri olan Amasya’nın birbirinden güzel ve değerli birçok kültürel mirası bulunmaktadır. 

Amasya Yöresel El Sanatları

Ülkemizde yaygın olarak yapılan el sanatları, Amasya’da da varlığını sürdürmekte ve halkımızın geçimine yardımcı olmaktadır. Yöremizde devam eden el sanatları;

Amasya Yöresel El Sanatları  Halı – Kilim Dokumacılığı :

Halıcılık son dönemlerde yeniden yöre ekonomisine katkıda bulunan bir ekonomik faaliyet olmaya başlamıştır.Yassıçal Belde’si ve Sarıyar Köyü’nde üretim devam etmektedir.

Amasya Yöresel El Sanatları Teneke Semaver :

Yöre insanının çay içme alışkanlığı nedeniyle semaver yapımı pratik olarak geliştirilmiştir. Amasya yöresine özgü semaverlerin, değişik boylarda üretimi yapılmaktadır.

Amasya Kültür ve Sanat

Amasya Yöresel El Sanatları Peştamal, Çarşaf Dokuma :

Merzifon yöresinde kamçılı tezgah diye bilinen tezgahlarda dokunur. Özellikle çarşaf, masa örtüsü, peştamal çeşitli şekil ve motiflerle süslenerek üretilmektedir.

Amasya Yöresel El Sanatları İğne Oyası :

Tüm yörede yaygındır. Özellikle yemeni oyalamak yanında, yaka çiçeği, mendil, fular, para kesesi vb. olarak zenginleştirilmiştir.

Amasya Yöresel El Sanatları Ağaç İşleri :

Oymacılık ve ağaç işçiliği, müzik aletlerinin (saz, ud, kanun vb.) yapımı yanında çeşitli tarım aletleri ve ev eşyaları da yapılmaktadır.

Amasya Yöresel El Sanatları Kırnap – Halat Eğirme :

Daha çok Gümüşhacıköy yöresinde yaşayan bir el sanatıdır. Kendir veya keçi kılından eğrilen ve yöre halkı tarafından kırnap adı verilen iplerden, çuval,kilim, heybe, torba ve çeşitli kalınlıklarda halat yapılmaktadır

Amasya Yöresel El Sanatları Sıcak Demir :

Demirden yapılan; balta, nacak, keser, sacayağı, bıçak vb. malzemeler olarak üretilir.

Amasya Yöresel Evlenme Adetleri

Amasya Kültür ve Sanat (Ferhat ile Şirin)

Yörede evlenme yaşı yirmili yaş civarıdır. Genellikle tek eşliliğin tercih edildiği yörede, akrabalarla evlendirme isteği ön plandadır. Mirasın bölünmemesi amaçlandığından alınacak gelinin veya damadın aynı kültürden, tanıdık bir yerden olması da etkendir.

Bir genç evlenme isteğini ailesine hissettirebilmek için, babasının ayakkabısının birisini ters çevirir, bazen de ayakkabıyı kapı eşiğine çivi ile çakar veya baba yanında iken ayakkabısını ters giyer (sağ ayakkabı sola, sol da ayakkabı sağa). Bu; ‘beni evlendirin’ anlamına gelir.

Genç kızlar, evlenme isteklerini bazen davranışlarındaki canlılıkla, bazen de aile fertleriyle geçimsizlik olarak dışa vururlar. Evlenemeyen kızların kısmetlerinin bağlı olduğuna inanılır ve açılması için evliyalara gidilip dua edilir, Cuma günleri selâ vakti kilit açılır. (bahtım böyle açılsın diye). Evlenecek çağa gelmiş erkek için, düşünülen kızın evine gidilir. Öncelikle kızdan su istenir, bardağın ve halıların temizliğine, evin düzenine bakılır. İzlenim olumlu ve gençler de birbirini beğenmişse birkaç gün sonra dünür gidilir ve buna ‘dünür düşme’ denir.

Erkek tarafının aile büyükleri, oğullarına almayı düşündükleri kız evine giderler. Yapılan sohbet içerisinde en yaşlı kişi konuya girer ve ‘Allah’ın emri Peygamberin kavliyle kızınızı oğlumuza istiyoruz’, kız evi de ‘kısmetse olur’ derler. Ancak, kız hemen verilmez, birkaç kez gidilir. Kız evi, kızı vermeye niyetliyse, erkek tarafını araştırıp soruşturduktan sonra, uygun görülmüşse, gelmeleri için haber gönderir.

Amasya Yöresel Evlenme Adetleri: Söz Kesme

Amasya Kültür ve Sanat

Kız evinin davetinden sonra, erkek tarafı aile büyükleri, bir araya gelerek kız evine giderler. Bu toplantıda gelin ve damada ‘söz yüzükleri’ takılır. Nişan, düğün tarihleri, kız evinin istekleri konuşulur ve karara bağlanır. Söz kesildikten sonra, gelin ve damat adayı tarafından orada bulunanların elleri öpülür, dualar okunur. Bütün işlerin tatlılıkla gitmesi için şerbet içilir veya lokum yenir.

Amasya Yöresel Evlenme Adetleri: Eksik Görme

Gelin adayı, annesiyle birlikte, erkek evince, alış-verişe götürülür. Takı ve eşyalar yanında, nişan kıyafeti ve düğün için gelinlik, ayrıca kız tarafının yakınlarına da hediyelik gömlek, elbiselik, çorap vs. alınır. Buna ‘eksik görme’ denir.

Amasya Yöresel Evlenme Adetleri: Nişan

Genellikle hafta sonları kız evinde yapılır. Nişana davet için, erkek evinden birisi çıkar ve davet ettiği her eve bir şeker veya davetiye verir. Daveti yapan kişiye ‘okuyucu’ denir.

Kız evinde, gelenlere yemekler verilir, getirilen hediyeler, sesi gür biri tarafından bağırılarak çevreye duyurulup orta bir yerde oturan gelinin başında çevrilir (töre çevrilmesi), takılar takılır. Nişanlılık süresinde, dini bayram olursa kız evine kurbanlık ve hediyeler gönderilir.

Amasya Yöresel Evlenme Adetleri: Düğün

Erkek evinde, davul-zurna ekibi cuma gününden itibaren çalmaya başlar, düğün evinin belli olması için bayrak dikilir, düğün kahyası, yiğitbaşı tespit edilir. Gelin ve damat adayları tarafından sağdıç (gelin ve damadın düğün boyunca her işini takip eden tecrübeli bir kişi) seçilir. Gelen misafirlere yemek ikram edilir. Buna danışık yedirme denir.

Cumartesi günü, köyde ise geniş bir mekan, şehirde ise düğün salonunda kız ve erkek tarafları bir araya gelir. Müzik eşliğinde eğlenilir, davetlilere ikramlar yapılır. Düğün, gelin ve damada takı takılması ile son bulur. Bütün masrafları erkek evi karşılar.

Amasya Yöresel Evlenme Adetleri: Kına Gecesi

Cumartesi akşamı kız evinde kına gecesi yapılır. Kızın annesi tarafından karılan kına, bir tepsi ortasına konulup etrafına mumlar dikilir. Bulunulan mekanın orta kısmına oturan geline kına seti giydirildikten sonra kına türküleri ve ilahilerle gelin ağlatılır. Avucuna altın konularak geline kına yakılır.

Davul zurna eşliğinde damatla birlikte kız evine kına almaya gelinir. Karılmış olarak hazır duran kına, etrafında mumlar, çerez, havlu, mendil konulan tepsi içerisinde damadın sağdıcına satılır. Kına alındıktan sonra (köy ise kız evinden bir de tavuk alınarak) oynaya oynaya erkek evine dönülür.

Amasya Yöresel Evlenme Adetleri: Damat Kınası

Damada kına yakılırken; sağdıç parmağını kınaya banarak elini yukarı kaldırır, bir iki üç diye saydıktan sonra bekar gençler kınalı parmağa ulaşmaya çalışırlar. Kim önce kınayı almışsa ilk onun evleneceğine inanılır. Kalan kına damadın arkadaşlarına dağıtılır (darısı bekarların başına olsun diye).

Kına gecesinde gelinin ve damadın yanında arkadaşları kalır, bu gecede gelinin ayakkabısının altına bekar kızların isimleri yazılır, kimin ismi silinirse onun evleneceğine inanılır.

Amasya Yöresel Evlenme Adetleri: Gelin Alma

Pazar günü, gelin getirmek üzere gelin arabası süslenir. Akraba, arkadaş, komşu, ve ahbaplara ait araçlardan oluşan konvoyla, gelin evine hareket edilir. Kız evince, gelen araçlara yemeni, şifon, havlu gibi hediyelik takılır.

Amasya Kültür ve Sanat

Gelin alıcılardan, genç kızlar bahşiş almak için kapıyı açmazlar ve gelin sandığının üstüne de otururlar. Düğün kahyasınca bahşişler verilir, kapılar açılıp gelinin çeyizi taşınır. Gelin çeyizi yüklenirken alınan “müjde yastığı” damat evine getirilip (gelin geliyor anlamındadır) evde bekleyen kaynanaya bahşiş karşılığı verilir. Gelinin beline, erkek kardeşi kırmızı ‘kardeş kuşağı’ nı bağlar. Gelin, yakınları ile vedalaştıktan sonra babası tarafından gelin alıcılara teslim edilip dualar okunur.

Gelin gezdirilerek damadın evine getirilir. Kaynata, bahşiş vermeden gelin arabadan inmez. Gelin eve girmeden, damat yüksek bir yerden gelinin üzerine çerez ve bozuk para serper veya kaynana içinde bozuk para bulunan bir çömleği kırar (kötü huylardan kurtulsun, bolluk olsun diye). Gelin; kuzu postuna bastırılır (kuzu gibi olması için). Eline verilen yağı, kapı eşiğine sürer (yağ gibi eriyip evine ısınsın diye). Üzerine basıp geçmesi için ayağının altına demir leğen konulur (demir gibi sağlam olsun diye).

Gelin içeriye girdikten sonra, kendi çeyiz sandığının üstüne kıbleye doğru oturtulur, kucağına erkek çocuk verilir. Gelin, kaynanaya, görümcelere ve orada bulunanlara şeker verir (tatlı dilli olalım diye). Çevreden gelin görmeye gelinir.


Amasya Türküleri

Amasya Türküleri
  • Amasya’nın Dağları
  • Amasyalı Zileli
  • Bulguru Kaynatırlar
  • Çıktım Yaylaları Gezdim
  • Değme Felek
  • Evlerine Vardım Kapı Sürgülü
  • Geline Bakın Geline
  • Haleylim Sevdiğim
  • Irmaktan Geçemiyom
  • Kilo Kilo Elmalar
  • Yarinen Gezdiğim Dağlar
  • Yeşil Akar Amasya’nın Irmağı
  • Dedem Beni
  • Eşimden Ayrıldım

Amasya Yöresel Adetleri: Asker Uğurlama

Askere gidecek gençleri; haftalar öncesi akraba, komşu ve ahbaplar sırayla yemeğe davet eder, harçlık, giyecek gibi hediyeler verirler. Gençler askere gidecekleri gün bütün yakınları tarafından davul – zurna eşliğinde halaylarla, dualarla uğurlanır.


Amasya Yöresel Halk Oyunları :

Amasya Halk Oyunları

Genellikle düğünlerde, kına gecelerinde, özel gecelerde ve askere giden geçler uğurlanırken oynanmaktadır.

Amasya Yöresel Oyunlar Yelleme :

Bu oyun daha çok askere giden gençler tarafından oynanır. Özünde yiğitlik duygusu taşımaktadır.

Amasya Yöresel Oyunlar Mahir Çavuş :

Mahir Çavuş, Amasya’nın Göynücek İlçesi’nde yaşamış olan bir yiğittir. İlçenin bir köyünde yaşayan bir kıza sevdalıdır. Onların sevgisine ithaf edilen bu oyun, yöre halkı tarafından halen oynanmakta, benimsenip sevilmektedir.

Amasya Kültür ve Sanat

Amasya Yöresel Oyunlar Sim Sim :

Ateş etrafında dönülerek, bir el arkada, diğeri havaya kaldırılarak davul-zurna eşliğinde oynanır. Diğer oyuncu kendini göstermeden ortada oynayan kişiye vurarak kovmak amacıyla, nara atarak hızlı bir şekilde oyuna girer ve gösterisini yapar. Burada önemli olan, oyuncunun hareketlerinin çabukluğu ve oyunundaki estetiktir. Ayrıca, anlaşan iki oyuncu karşılıklı gösteri yaparlar.

Diğer Amasya Yöresel Halk Oyunları:

Amasya Yöresel Halk Oyunları
  • Narilli (Narey)
  • Topal Kız (Sırıklı)
  • Noktalı
  • Karlıdağlar
  • Kasap Oyunu
  • Temürağa
  • Küstahlı
  • Sarhoş Halayı
  • Manili
  • Dallihe
  • Esen Yel
  • Semah
  • Mektepli
  • Yanlama
  • Yelleme (Sallama)
  • Burçak Tarlası
  • Köroğlu Halayı
  • Tanakul
  • Çerkez Halayı
  • Oduncular
  • Amasya Ağırlaması
  • Düz Ağırlama
  • Hoşbilezik
  • Sarıkız
  • Tamzara
  • Candarma

Amasya Yöresel Adetleri: Sünnet Düğünü

Sünnet düğünleri genellikle hafta sonları yapılır. Sünnet olacak çocuk hamama götürülür. Sünnet elbisesi giydirilir. Gelen davetlilerle birlikte araç konvoyu oluşturulur, sünnet olacak çocuğa ve arkadaşlarına çevre gezisi yaptırıldıktan sonra eve getirilerek sünneti yapılır. Gelen davetliler, çocuğu ziyaret ederek hediyelerini verirler. Yemekler ikram edilir, sazlı sözlü eğlenceler yapılır. Ayrıca mevlit okutarak sünnet yapanlar da vardır.

Amasya Yöresel Deyimleri

  • Amasya’nın Bar Dağ’ı, bir dağı olmazsa öbür dağı.
  • Ali evlendi Güllü gelin oldu. (olan oldu)
  • Alayı çullandı. (Hepsi birden üzerime geldi)
  • Başı içeride. (Evine bağlı)
  • Bu ne biçim gayda, büyüklerde olur fayda. (Bir bilene danışmak)
  • Bıçağın önü de arkası da kesiyor. (Her durumda kendini haklı çıkartıyor)
  • Bilmeden göle düşme. (Bilmeden bir işe kalkışma)
  • Çalınmaz saz, tutulmaz söz. (Bidiğini okuyan)
  • Döklüm döşek. (dağınık)
  • Dereyi görmeden paça sıvamak. (Aceleci davranmak)
  • El eli yur el de döner yüzü yur. (Yapılan karşılıksız kalmaz)
  • Hışırım çıktı. (Çok yoruldum)
  • Hiç aşkım yok. (Hiç keyfim yok)
  • Horoz ötmeye kalma. (Fazla gecikme)
  • Kafam dalgalı. (Aklım karışık)
  • Kafam fenikti. (Başım döndü)
  • Kesüyü bekit. (Arkdan gelen suyu yönlendirmek)
  • Körün daşı gibi. (İhtimal verilmeyen)
  • Kulp takmak. (Her şeye bir kusur bulmak)
  • Kül haşaş oldu. (Kırılıp dağıldı)
  • Karnım şiş. (Canım sıkıntılı)
  • Kilitlendi mi çengelin. (Tutuldu mu çenen)
  • Kokmuşluk yapma. (Dedikodu yapma)
  • Lo taşı gibi yuvarlandı. (Tonbul biri yere düşünce)
  • Sel ağzından kütük kapmak. (Fırsatçı olmak)
  • Seni omzuna alınca ayakların yere değmesin. (Evlendiğin kişi seni kimseye muhtaç etmesin)
  • Şöyle bir kazınalım. (dertleşelim)
  • Beğendüğüm benden gaştı, beğenmedüğüm peşime düştü.
  • İki ara bir derede kalmak. (Kararsız kalmak)
  • İki ayağını bir pabuca sokmak. (Acele ile telaşlanmak)
  • İki lafın belini kırmak. (Biraz sohbet etmek)
  • İt ayağından paça yemiş gibi gezmek. (Çok gezenlere söylenir)
  • Muhtarın garısı, muhtarın yarısı.
  • Yüzüne güller (af buyur)

Amasya Festivalleri


Amasya Uluslararası Atatürk Kültür Ve Sanat Festivali

Amasya Taşova Hamsi Festivali

  • Festival Sahibi: Taşova Karadeniz Kültür Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği
  • Yer/Konum: Amasya – Taşova, Taşova Şehir Meydanı

Amasya Ferhat İle Şirin Festivali

  • Festival Sahibi: Amasya Belediyesi
  • Web : http://amasya.bel.tr
  • E-posta : info@amasya.bel.tr
  • Telefon: 0(358) 218 80 00
  • Adres:  Amasya, Şht. Özcan Özen Cd, 3, 05000 Yüzevler, Amasya
  • Yer/Konum:  Amasya,  Amasya Belediyesi

Amasya Uluslararası Atatürk Kültür Ve Sanat Festivali

  • Festival Sahibi: Amasya Belediyesi
  • Yer/Konum: Amasya – Amasya Belediyesi

Amasya Sarayözü Şehitler Baba Buluşması

TC.Kültür ve Turizm Bakanlığı Destekli olarak düzenlenen geleneksel 16. Şehitler Baba Türbesi Etkinliği Sarayözü köyünde yapılmaktadır.


Amasya’nın Yöresel Kıyafetleri ve Halk Oyunları

Amasya’nın Yöresel Kıyafetleri çevre iller ile benzerlik göstermektedir. Başlıca giyilen kıyafetlere baktığımızda Fes – Çember Baş, İçlik – Melez Göynek, Yelek (Delme), Şalvar, Kuşak (Şal Kuşak), Çarık (Postal-Lakçin-Kaleş) ve Çorap gelmektedir. Amasya’nın halk oyunlarına bakıldığında ise, Çerkez halayı, Düz halay, Köroğlu halayı, Merzifon karşılaması, Sıçrama halayı, Sinsin, Tarakul, Terli koyun, Üçayak, Yelleme halayı, Bildiş oyunu, Dalliko, Küştaklı, Laz halayı ve Sallama başlıca halk oyunları arasında yer almaktadır.

Amasya Yöresel Yöresel Halk Oyunları

Genellikle düğünlerde, kına gecelerinde, özel gecelerde ve askere giden geçler uğurlanırken oynanmaktadır.

Amasya Yöresel Oyunlar Yelleme :

Bu oyun daha çok askere giden gençler tarafından oynanır. Özünde yiğitlik duygusu taşımaktadır.

Amasya Yöresel Oyunlar Mahir Çavuş :

Mahir Çavuş, Amasya’nın Göynücek İlçesi’nde yaşamış olan bir yiğittir. İlçenin bir köyünde yaşayan bir kıza sevdalıdır. Onların sevgisine ithaf edilen bu oyun, yöre halkı tarafından halen oynanmakta, benimsenip sevilmektedir.

Amasya Yöresel Oyunlar Sim Sim :

Ateş etrafında dönülerek, bir el arkada, diğeri havaya kaldırılarak davul-zurna eşliğinde oynanır. Diğer oyuncu kendini göstermeden ortada oynayan kişiye vurarak kovmak amacıyla, nara atarak hızlı bir şekilde oyuna girer ve gösterisini yapar. Burada önemli olan, oyuncunun hareketlerinin çabukluğu ve oyunundaki estetiktir. Ayrıca, anlaşan iki oyuncu karşılıklı gösteri yaparlar.


Amasya Efsaneleri

Amasya’da yüzyıllardır anlatıla gelen efsaneler vardır.

Ferhat ile Şirin, Güzelce Kız (Aynalı Mağara), Kurtboğan, İğneci Baba, Serçoban, Lokman Hekim ünlü olanlarıdır.

Detaylar için: https://amasya.ktb.gov.tr/TR-59488/efsaneler.html


Amasya Bilmeceleri

Blmece
  • Çıt dedi çalıya düşdü. (Güneş)
  • Benim bir fırınım var, Dört tane ekmek alır. (Ceviz)
  • Gup gup hamam, guppesi tamam, Bir gelin aldım babası imam (Saat)
  • Yol üstüne sac koydum, Geleni gideni aç koydum. (Oruç)
  • Yer altında gezerim, Dünkü gelinden güzelim (Köten,pulluk)
  • İki elti bir boyda (Kanatlı kapı)
  • Buradan gittim vızınan, oniki yıldızınan Acısı suvan gibi, kendisi doğan gibi.(yıldırım)
  • Nar nar narladı, nar duvarda parladı, Narcı kızın gelmedi, nar duvardan inmedi.(Makas)
  • Uzun oluk, dibi delik (Baca)
  • Uzun uzun odalar, birbirini kovalar. (Tren)
  • Sarı öküz yattı kalkmaz, Kara öküz gitti gelmez. (Ateş)
  • Gelin içeride, saçı dışarıda. (Mısır)
  • Uzunluğu urgan gibi, genişliği yorgan gibi. (Yol)
  • Çarşıdan alınmaz, mendile konulmaz, tadına doyulmaz (Uyku)
  • Dağdan gelir dak gibi, kolları budak gibi, eğilir su içer, bağırır oğlak gibi. (Kağnı)
  • İki kardeş yan yana bakar. (Maşa)
  • Min min ayaklı, minti kulaklı, Aalaca donlu, tokmak başlı. (Kedi)

Amasya Halk İnançları

Amasya Halk İnançları
  • Bulutlar aşağıya doğru iniyorlarsa, alçaktalarsa yağmur yağacağı düşünülür, insanlar bağda bahçede tarladalarsa evlerine dönerler.
  • Bulutların hareket yönü yukarılara doğruysa bu kez de havanın güzel, açık olacağı düşünülür.
  • Koyunlar merada toplu, birbirlerinden ayrılmadan yayılıyorlarsa yakın zamanda kar yağacağı, soğuk olacağı düşünülür.
  • Tavukların çayıra tünemesi kış olacağının habercisi olarak algılanır.
  • Kavak ağacının yaprakları alttan dökülürse kar çok yağacak, üstten dökülürse kar az yağacak anlamına gelir.
  • Fıstık çok olursa kış şiddetli geçecek anlamına gelir.
  • Kozalak çok olursa kış çetin geçecek diye düşünülür.
  • Ayva çoksa kışın soğuk olacağına inanılır.
  • Baharda “guguk“ denilen kuş gelir ve öter, bu kuş orak ayına (Temmuz) 80 gün kaldığının habercisidir. Guguk 40 gün çalıda 40 gün yaprakta öter. Orak zamanı kaybolup gider.
  • “Abrul beşi“ ve “mayıs yedisi“ gibi belirli günler halk arasında sayılı soğuklar olarak algılanmıştır. 5 Nisanı ifade eden “Abrul beşi“ “Kork abrulun beşinden, öküzü ayırır eşinden” şeklinde ifade edilmiştir. Mayıs yedisinde de “kış, ben daha burdayım, gitmedim“ diye kendini hissettirirmiş. Havaların güneşli gittiğine kanmamak anlamında “Samanın sarısını, odunun kurusunu bu günler için saklamak lazım” denilir.
  • Hava gün içinde çok sıcaksa bu “soğuk katran kaynıyor“ olarak algılanır ve sonunda yağmur yağacağı düşünülür.
  • Dolu yağarken kesilsin diye evden dışarıya “sac ayağı“ atılır. • Bir cenaze gömülmeye götürülürken yağmur yağıyor ve birden kesilirse bu “kefen cenazenin ağzında gitti“ diye yorumlanır.
  • Cuma ve salı günleri kuluçka yatırılmaz. Cuma günü yatırılırsa civcivlerin horoz olacağına, salı günü yatırılırsa yumurtaların cılk olup hiç civciv çıkmayacağına inanılır.
  • Cuma, cumartesi ve salı günleri, hasat, ekim dikim işlerine başlanmaz. Ev süpürülmez, çamaşır yıkanmaz.
  • Mayıs yedisinde yağan yağmur bir kaba biriktirilir ve bu suyla yoğurt mayalanır. Bu şekilde yoğurdun iyi tutacağına inanılır.
  • Yılbaşından sonraki gün eve gelen ilk kişiden sonra evde olumlu gelişmeler olmuşsa (eşya alınması, mutlu bir haber vs.) gelen kişinin ayağının uğurlu, evde olumsuz gelişmeler olursa (kaza, hayvanların ölmesi, bir şeylerin kırılması vs.) gelen kişinin ayağı uğursuz olarak nitelendirilir.
  • Güneş ve ay tutulmalarında dualar edilir, havaya silah atılır, teneke çalınarak gürültü çıkarılır.
  • Yüzük parmağına iki yüzük takılmaz, takılırsa üstüne kuma gelirmiş.
  • Yaylaya çıkılırken uzunca bir hasır yola dizilerek yakılır ve bütün hayvanların yanan ateşin üstünden atlaması sağlanır. (Suluova Eraslan Beldesi)
  • Çok ağlayan çocuğun ağzına sela vakti babasının ayakkabısıyla hafifçe vurulur.
  • Cenaze yıkanırken yıkayan kişinin teneşir tahtasına çıkması iyi sayılmaz. Ardından ölüm olacağına inanılır.
  • Evi olmasını isteyen kişi; hiç kullanılmamış yeni yapılmış bir evin bacasından aşağıya doğru “Allah’ım bana da ev ver, benimde evim olsun” diye bağırır. Ya da; ev sahibi olan 41 kişiden para toplanır, toplanılan parayla çaydanlık alınır, kendi oturduğu evde kırk bir yasin okutulur ve satın alınan çaydanlıkla yapılan çay misafirlere ikram edilerek ev sahibi olunması için de dua edilir. (Amasya Merkez)
  • Ağzın içinde herhangi bir yer ya da dil yara olmuşsa kendinden küçük birine üç kez “dilime ben düştü” der, karşıdaki de yine üç kez “tükür yere” der. Bu şekilde yaranın çabuk iyileşeceğine inanılır.
  • Dileği olan kişi akşamdan üç tane bıçağı her birine bir evliyayı niyetlenerek suyun içine atar Sabah kalkınca hangi bıçak paslanmışsa niyetlendiği o evliyaya gider. (Merkez Ezinepazar)
  • Kapı önünde duran ayakkabı ya da terliklerin hasbelkader uç uca gelmesi misafir geleceğinin habercisidir. “Terlikler konuşuyor, misafir gelecek denir”.
  • Terliklerden birinin ters olması uğursuzluk getireceğine inanılır ve terlik hemen düzeltilir.
  • İsteklerin gerçekleşmesi için türbelere gitme oldukça yaygın bir gelenektir. Bunlardan; • Çişini söylemede geciken çocuk üç Cuma sela vakti çiş evliyasına götürülür. • Yaramaz çocukların atleti alınır ve dilek kuyusu yanında yer alan evliya mezarının üzerine Perşembe gününden serilir. Cuma sabahtan alınır ve çocuğa giydirilir. (Amasya merkez) 
  • Dilek tutularak dilek kuyusu adı verilen kuyunun içine bakılır. Kalın bir örtüyle kuyuya ışık gelmesi engellenir. Karanlık kuyudan ışık görmüşse kişi, dileği gerçekleşecek anlamına gelir. • Gerçekleşmesi istenilen dilek için üç Cuma sela vakti, Pir İlyas türbesi, Selamet Hatun Türbesi ve Hamdullah dede evliyası peşpeşe ziyaret edilir ve dilek tekrarlanır. • Dilenecek her şey için “analı kızlı evliya“ya gidilir. (Göynücek İkizyaka köyü),
Amasya
  • YAĞMUR DUASI Kurak geçen özellikle bahar mevsiminde yağmur duasına çıkılır. Para toplanarak kurbanlık hayvan alınır. Hoca ya da duaları bilen bir kişi önde cemaat arkada dualar okur cemaatte “amin“ der. Eller yağmur yağmasını sembolize eder şekilde avuçlar aşağıya doğru tutulur. Önde dua okuyan kişi ceketini ya da paltosunu ters giyer. Kurban kesilecek yere kadar gidilir, çevresi üç kez dolaşıldıktan sonra kurban kesilir, dağıtılır ya da orada pişirilerek yenir. Bunu takip eden zamanlarda civardaki türbe, tekkeler ziyaret edilerek yağmur yağması duasında bulunup kurban kesilir. Yağmur yağması için yapılan başka bir uygulama da; ufak taşlar toplanır ve her bir taşa dualar okunur. Binlerle ifade edilen bu taşlar ırmağa konulur ve yağmur yağması için beklenir. Ayrıca yağmur yağması için; çocuklar toplanır, bir kurbağa yakalanır ve kalburun içine konulur. Üstü örtülen kurbağa kalburla baş üstünde; Göden göden göğdüren Göğden yağmur indiren Tekneler hamur isdiyo Yerler çamur isdiyo, diyerek ev ev dolaşırlar. Yağ, un, ekmek vb. isterler. Çalınan her kapıda; Yağ verenin oğlu olsun Un verenin kızı olsun. Derler. Ev sahibi bir yiyecek verir ve çocukların üzerine de bir kova su döker. Evlerden toplanan malzemeler pişirilir ve topluca yenilir. (Taşova Şeyhli Köyü)
  • Bu uygulama Merzifon Akören Köyü’nde; ilk çiğdemler çıktığında çocuklar bir araya toplanarak; “Çiğdem çiğdem çiçecük Ebem olan köçecik Çaldan çuldan Bir kaşık yağdan Verenin altın başlı bir oğlu olsun Vermeyenin kel kafalı bir kızı olsun” diyerek ev ev dolaşırlar. Evlerden toplanan bulgur ve yağla, pilav pişirilerek yenilir.

Amasya’nın Kültürel Özellikleri Ve Değerleri hakkında daha detaylı bilgi için izleyen sayfaya geçiniz.

Amasya Yöresel Ağzı

Amasya

Amasya Yöresel Kına Türküsü

Taksi gelir dura dura,
Gornasını çala çala,
Dizlerine vura vura,
Anam beni gelin mi eddin.

Hanı bu gızın anası,
Önünde mumlar yanası,
Yeşil yaprahdan gınası,
Anam beni gelin mi eddin.

Atladı geçdi eşiği,
Sufrada galdı gaşşığı,
Büyük evin yahaşığı,
Anam beni gelin mi eddin.

Duz gabını duzsuz goyan,
Anasını gızsız goyan,
Böyük evi ıssız goyan,
Anam beni gelin mi eddin.

Atımın guyruğu duğüm,
Uğrunüyüm duğüm duğüm,
Ayrılıh gunleri bugün,
Anam beni gelin mi eddin.

Çatdılar ocah daşını,
Bişirin düğün aşını,
Çağır gelsin gardaşını,
Anam beni gelin mi eddin.

Ekmek goydum dasdara,
Elimi kesdi desdere,
Mevlam sabırlar gösdere,
Anam beni gelin mi edin,

Binen atın eyisine,
İnen evin birisine,
Mekdup yazın dayısına,
Anam beni gelin mi eddin.

Baba gızın çohmuyudu,
Bir gız sana çohmuyudu,
Kör olacısa emmiler,
Hiç oğlunuz yohmuyudu.
Amasya

Amasya Yöresel  Manileri

Bir dalda iki elma,
Biri al birin alma,
Alnına yazılmışım,
İsder al isder alma,

Kavah senden uzun yoh,
Dallarında üzüm yoh,
Seni sevdim seveli,
Başgasında gozüm yoh.

Halayda gordüm seni,
Boyundan bildim seni,
Bir gulünü gohlamadan,
Ellere vermem seni.

Elekler eler geçer,
Kalbimi deler geçer
Yaşım kuçükdür ama,
Ahlımdan neler geçer.

Pınar başı subaşı,
Ben isdemem onbaşı,
Olursa subay olsun,
Dosda düşmana garşı,

Koprünün altı çiçek,
Sevenler ölmeyecek,
Benim sevdiğim oğlan,
Birinci içmeyecek.

Mercimek gatma aşa,
Heves etme oynaşa,
Severlerde almazlar,
Sonra gaharlar başa.

Çaydanlıhda çayım var,
Demlenecek neyim var,
Çoh gamlanma ganyana,
Üç aylıh bebem var.

Gapılar ganat ganat,
Ben söyleyim sen anlat,
Allı pullu Ankara,
Sevdiğim sana amanet.	

Irmaktan geçemiyom,
Az doldur içemiyom,
Üç beş dostu görünce,
Yazmadan edemiyom.

Amasya'nın elması.
Hoştur yari sarması,
Kadehle olmaz bu iş,
Doldur bu bakır tası.

İşkefen pek yumuşak,
Gerdanın pamuktan ak,
Ne haldeyim bir bilsen,
Çöz hırkam, sineme bak.

Yoğurdunu çaldın mı?
Selamını aldın mı?
Şu benim feryadımı,
Sen hiç kale aldın mı?

Helkeciler boş geliyor,
Sesin bir hoş geliyor,
Ulan domuzun kızı,
Gözün taşı deliyor.

Keşkeği vur fırına,
Pişiriversin yarına,
Yalnız yeme sevdiğim,
Haber sal dostlarına.

Irmakta çimen güzel,
Düşüme giren güzel,
Ya mendil salla ya el,
Hakçası yanıma gel.

Semaverler kaynasın,
Gençler simsim oynasın,
A kız senin cilvene,
Bu can nasıl dayansın?

Amasya Yöresel Giyimi

Amasya Yöresel kıyafetleri

Amasya Merkez ve köylerinde birden fazla geleneksel giysi kullanılmaktadır. Ancak özgünlüğü açısından Amasya’nın yöresel kıyafeti olarak kabul görmüş olan Göynücek İlçesi Ilısu Köyü geleneksel kadın kıyafeti buraya alınmıştır.Yöresel 10 parça kıyafet; – Melez Goynek – Morlu Tuman – Zıbın (üçetek) – Cepken – Yelek – Kuşak – Çarpana – Fes – Pullu Yemeni – Çorap – Çarık gibi parçalardan oluşmaktadır. Eskiden kullanılan nakışlı yün çorap ve çarık günümüze ulaşmamıştır.

Amasya Yöresel Kıyafetler Melez Göynek; pamuk ya da ipekten yapılmış bir iç giysisidir. Kollar bileğe kadar uzun, etek boyu diz hizasında olan göyneğin önleri ve yanları renkli iplerle kimi zaman bitkisel kimi zamanda geometrik desenlerle işlenmiştir. Göyneğin iki yakası da “lamba“ motifiyle süslenmiştir. İşlemelerin üzerine beyaz parlak pullar dikilmiştir. Yaka düğme aracılığıyla kapatılır.

Amasya Yöresel Kıyafetler Zıbın (üç etek); kutnu kumaştan içi astarlı olarak dikilir. Kenarları oylumludur.

Amasya Yöresel Kıyafetler Cepken (sarı kollu yelek); genellikle sarı renkli kumaştan dikilmiş içi astarlı, bel hizasında, kol ağızları siyah kumaştan ve bilekleri kırmızı manşetle tamamlanmıştır. Omuzdan bileğe kadar çeşitli desenlerin mevcut olduğu cepken oldukça süslüdür. Muska, lamba, çiçek gibi motiflerin yer aldığı süslemelerde boşluklar, renkli, genellikle siyah minik bez parçalarının içine büyük parlak bir pul konularak kola tutturulmuş süslerle doldurulur. Cepkenin göğüs ve sırtına yelek giyilmesinden dolayı süs yapılmamıştır.

Amasya Yöresel Kıyafetler Yelek (delme); genellikle siyah renkli ve içi astarlıdır. Süslemelerde siyah kumaşın üzerine kırmızı ve sarı renkli parçalar “lamba“ denilen motifle aplike edilmiştir. Bunların üzeride pullarla süslenir. Sırtın tam ortasına da yine boncuk ve pullardan çeşitli süsler yapılır. Yeleğin sağ göğse gelen kısmına “aynalı cep“ denilen ve eskiden ayna konulan bir süsleme yapılır. Sol göğse gelen kısmında sadece “lamba“ motifleri vardır. Yelek bel hizasında olur ve yine bel hizasında bir düğmeyle önü kapatılır. Cepken ve yeleğin yakaları içe giyilen “melez göyneğin“ yaka süslerini kapatmayacak şekilde dikilmiştir.

Amasya Yöresel Kıyafetler Kuşak; genellikle kırmızı ya da bordo renklerde olan kuşak yünden dokunmuştur. Kenarları püsküllü olan bu kuşak üçgen bir şekilde katlanarak uzun kısmı arkaya gelecek şekilde bele sıkıca bağlanır. Kuşak bağlandıktan sonra “üçpeş enterenin“ peşleri ortasından tutup (tek kenardan) kuşağın içine tutturulur. Bunun üzerine de yine tezgâhlarda 3-4 cm dokunmuş ve genellikle üzeri boncuklarla süslenmiş “çarpana“ denilen kolon bağlanır. Çarpınanın kalçaya gelecek kısmına ponpon takılır.

Amasya Yöresel Kıyafetler Tuman (Morlu tuman); el tezgâhlarında dokunmuş üstü beyaz dizden aşağısı mor ya da bordo renkli iplikten yapılmıştır. Aralara siyah “tahta“lar konulmuştur. Renkli kısım aynı zamanda genellikle yeşil, sarı renkli iplerden yapılmış ponponlarla süslenmiştir. Tumanın beli “uçkur“ denilen bağla bele bağlanır.

Amasya Yöresel Kıyafetler Fes; oldukça süslü yapılmış bir başlıktır. Pamuklu bir kumaş kafaya giyilecek şekilde dikilir. Tepe kısmına yuvarlak çapı 3-4 cm bir metal yerleştirilir. Tepeden alın hizasına kadar inen boncuklar dizilir. Boncuklar genelde tek renktir ve ikili sırayla tepeden aşağıya sarkıtılmış vaziyettedir. Başlığın alın hizasına gelen kısmına altın ya da “eski para“ (lira) dizilir. Bocuklu başlığın üstüne de pullu yemeni örtülür. Ayaklara; yünden örülmüş diz altına kadar nakışlı çorap ve çarık giyilir, ancak bu çorap ve çarık günümüze ulaşmamıştır. Takılar ve Süsler Beşibirlik, bilezik, yüzük, para kesesi, gümüş kemer, küpe ve cıngıl denilen gümüş alınlıklar takı ve süs olarak kullanılmaktadır.


Türkiye’nin Outdoor Sayfası olarak özellikle outdoor turizminde büyük eksiklik olarak gördüğümüz illerin tek tek tanıtımı, illerde yapılabilecek outdoor aktiviteleri, outdoor ürün satan firmalar, kamp alanları, doğal güzellikler, yürüyüş rotaları gibi bütün bilgileri içeren bir yazı dizisine başladık.

Bu yazı dizimizde bulunduğunuz veya tatil amaçlı gittiğiniz ilde öncelikle yapabileceğiniz doğa aktivitelerinin, aktivite bölgelerinin, kamp alanlarının, tarihi ve turistik mekanların tam ve en geniş listelerini oluşturup okuyucumuzun kullanımına sunuyoruz.

Özellikle kampçılardoğa severler, karavancılardoğa tatilcileri, macera turizmikültür turizmi ve outdoor ekstrem sporları yapanlar için en çok aranan bilgileri derlemeye gayret gösteriyoruz.

Listede gördüğünüz eksiklikleri ve eklenmesini istediğiniz bilgileri iletişim sayfamızda bulunan kanallardan bize ulaştırabilirsiniz.

Amasya’da bulunan tarihi turistik ve doğal yerlerin listesi ve tanıtımı, Amasya kamp alanları, Amasya mutfağını oluşturan lezzetler için aşağıdaki yazılarımıza göz atın.


Bütün outdoor aktivitelerinde ve doğa sporlarında güvenlik öncelikle sizin sorumluluğunuzdadır. Hiçbir makale veya video, doğru pratik eğitim ve şahsî deneyimin yerini alamaz. Özellikle outdoor ekstrem sporlarda kendi kişisel güvenliğinizden öncelikli olarak siz sorumlusunuz. Her zaman kişisel güvenliğinizi, birlikte olduğunuz takımın uyum ve güvenliğini ön planda tutun.

Her durumda doğadan taraf olun, çevreyi temiz tutun, vahşi hayvanlara, vahşi yaşamın devam ettiği doğaya kesinlikle zarar vermeyin. Tarihi ve turistik mekanlara zarar vermeyin, çöplerinizi yanınızda götürün.